How to get emission lower?

englisch/english
Antworten
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

How to get emission lower?

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

HI,

I just bought an S6 plus from Germany. The car actually originates from northern Italy, where it had two previous owners. Now, I'm trying to get the car to pass the inspection here in Finland, and the emissions are too high. It seems that the car is running too rich. Is there any way to make adjustments to that? Or are the cats just too old? Did anyone have to change the cats due to the fact that they were npt working properly anymore?

I don't know the real kms of the car, since the service book was not filled after year 99... that sucks... but, there were no faults in the joints of the car, so it has not been driven more than 300kkms... The car has H&R lowering springs and porsche brakes on all wheels... and an alpine tv, which was bough in 98, thus without dvd player... Car is gray with black leather... and, it used to have porche signs in rear and sides.... I took them off right away... aAnd ti has also porsche wheels.... has anyone seen this car before? Or happens to know the previous owners?

I'll put some photos to my webpage soon...

Thanks,
Tero

Anyone
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

Additional info

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

You might want to add my info to the register... My car VIN number end is 701. Does that mean I have the car number 701?

My name is Tero Nummenpää, thus the username tnummenpaa. You can soon (hopefully this week), find the pictures of my car from: www.nummenpaa.com

The same page has the info of my previous cars (Audi S4 and BMW M3).

Br,
Tero
Benutzeravatar
Larsa
Owners Club
Beiträge: 106
Registriert: 07.02.2004, 10:28
Wohnort: Stockholm

Ungelesener Beitrag von Larsa »

Gratulations to a nice car!
You could have a problem with the lamda sonds. There are two of them. its cheaper than the cats, try to measure them at a lokal VAG dealer or you self if you can.
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

Thanks,

Do you know how to test the lambda? I have meters needed to do the measurements, but what kind of resistances or voltages should I look for?

Thanks again,
tero
Benutzeravatar
Larsa
Owners Club
Beiträge: 106
Registriert: 07.02.2004, 10:28
Wohnort: Stockholm

Ungelesener Beitrag von Larsa »

Only in Swedish,
Mabye you now a friend or you can read it. I like to tthink that a lot of finish people read Swedish. In generel 0.5 v above that it is consuming more fuel but if its lower its tricking the engine and consuming more fuel without needing to. And it also need to get from ex 0.9v - 0.1v in less than a second. When testing It should go from 0.3-0.7v at least 8 times in 10 sec period if you have 2000rpm and a warm engine. If it doesent do that you should buy a new one. More in Swedish below.
Two lamda at VAG is about 300 ¤

it is a start anyway, good luck!

Kontroll av lambdasondens funktion




Text & Foto:
Ulrik Nilsson


Lambdasonden hjälper bilens insprutningssystem att optimera bränsle-luft-blandningen genom att mäta hur väl förbrända avgaserna är. Om sonden är trasig kan den ge felaktiga eller för lÃ¥ngsamma signaler till bilens insprutning, och motorn kan börja gÃ¥ ryckigt eller ojämnt.


En sond som är "halvdöd" eller lÃ¥ngsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte pÃ¥ diagnostikuttaget i bilen. Men bilen gÃ¥r sämre!

En "heldöd" sond ger lÃ¥g utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod pÃ¥ diagnostik).

Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhÃ¥llandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond gÃ¥r frÃ¥n fet (>0.5V) till mager (<0.5V) pÃ¥ under en sekund.

Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är lÃ¥g, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!

Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).

B) Sond med tre anslutningar: InnehÃ¥ller även 12V elektrisk uppvärmning (tvÃ¥ vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.

C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grÃ¥ sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!

Kontrollera sondens funktion

- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd pÃ¥ sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden frÃ¥n sin anslutning för dÃ¥ fungerar inte mätningen.

Varmkör bilen och hÃ¥ll varvtalet pÃ¥ ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.

Titta pÃ¥ voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)

Om spänningen stÃ¥r stilla eller reagerar för lÃ¥ngsamt ska den bytas.

- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa pÃ¥ att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nÃ¥ in i sonden.

Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord pÃ¥ sonden. För sedan in sonden in i en gasollÃ¥ga (inte svetslÃ¥ga - dÃ¥ smälter sonden...). När man för in sonden i lÃ¥gan första gÃ¥ngen tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge nÃ¥gon signal.

Inne i lÃ¥gan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lÃ¥gan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).

Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna pÃ¥ sonden, hÃ¥ll sonden ovanför lÃ¥gan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte pÃ¥ sonden. Med lite tur blir sonden bättre.

Pris på lambdasond. VAG 1500 kr, Mekonomen 900 kr.
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

Thanks a lot,

Jag också talar lite svenska....

Best regards,
Tero
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

I just heard from my mechanic, that the computer says there is some fault in the Air mass meter and in some temperature control. So, at least faulty air mass meter would lead to higher emission due to wrong air information. Where is the air mass meter in this audi? Inside the air filter box (or is that the temperature meter?) or in the intake pipe fron the airfilter box?

Still, I'll also check lambdas this sunday...

Thanks,
Tero
Benutzeravatar
Larsa
Owners Club
Beiträge: 106
Registriert: 07.02.2004, 10:28
Wohnort: Stockholm

Ungelesener Beitrag von Larsa »

Inside the air filter box. Easy to take out But expensive cost!
tnummenpaa
Owners Club
Beiträge: 6
Registriert: 05.10.2004, 22:22
Wohnort: Helsinki
Kontaktdaten:

It was the Cat

Ungelesener Beitrag von tnummenpaa »

So, I changed right side cat and emissions got into legal levels... that cat didn't have any inners left... just an empty case... :))

I also had to get new front springs, since one of the H&R spring had been broken and there was one original audi part instead... now I got new "handmade" pair... and the car lies pretty low... I'll put new pictures to my webpage when I take picture of it...

Thanks,
Tero
Benutzeravatar
Anders
Owners Club
Beiträge: 42
Registriert: 10.08.2004, 18:21
Wohnort: Stockholm, Sweden
Kontaktdaten:

Ungelesener Beitrag von Anders »

I've once had my left cat exchaged aswell. It was also completely empty of its inners, just like you describe.

/a.
[size=75]Anders = Plus #351[/size]
[img]http://personal.inet.fi/surf/brooksontheweb/picfolder/mys6anim.gif[/img]
Antworten